Psychologie

Birgitta Perton, Toegepast Psycholoog, Sportdocent, Trainer en coach

Ik ben Birgitta Perton. Ik ben toegepast psycholoog, sportdocent en mijn hele leven actief in schermen, toneel en creativiteit. Voor mij zijn dat instrumenten waarmee ik in menigeen’s leven en organisatie  veranderingen in communicatie en gedrag heb mogen trainen en coachen tot positief resultaat. Ik luister en kijk met u, met jou naar een situatie en maak, zo gewenst, een plan om samen een doel te bereiken.

In gesprekken houd ik van KOT, Korte oplossingsgerichte Training. Uitgaande van ‘hoe akelig het nu ook is of voelt…hoe zou je willen dat het gaat worden?’ Dat wat je aandacht geeft wordt groter. Daarbij vinden denk-inzichten en veranderingen plaats die je zou kunnen omschrijven als van uit de RET methode. Gebaseerd op bewezen resultaten uit de wetenschap, en belangrijker nog, met bewezen resultaten uit de alledaagse ervaringen waar de wetenschap soms versteld van staat.

En hoeveel leuker is het om te zeggen: ‘Ik doe aan schermen, acteren of creativiteit’.

Wekelijks schermen, acteertraining, een clinic op maat

Tijdens het schermen wordt snel zichtbaar welk gedrag in welke situaties ontstaat. Spelenderwijs wordt daar á la moment aandacht aan besteed. Meer dan eens ervaren deelnemers en hun ouders een positieve verandering in een aandachtspunt m.b.t. functioneren.

Tijdens een acteertraining of een heel traject leer je conflicten opbouwen. Als je weet hoe dat werkt, kun je ook leren hoe je het omdraait en in het dagelijks leven conflicten een gunstige wending kan geven.

Kom je wekelijks schermen of ben je betrokken in een acteertraject? Dan is dit ‘gewoon’ onderdeel van de training en de cultuur: de manier die wij afspreken hoe met elkaar om te gaan. In geval van een clinic wordt een gewenst doel besproken.

Omgaan met stress

Stress ontstaat wanneer (je denkt dat) je een taak of situatie niet goed aan kan. Ligt de oplossing misschien in het verbeteren van vaardigheden voor die taak of in het veranderen van gedachten, of beide?

Of zijn er nog andere oorzaken waar aandacht aan besteed zou moeten worden? Daar kunnen we samen achter komen. Het tegenovergestelde van stress is ‘flow’. Dat zijn de momenten waarop je beleeft dat alles lukt en je op vleugels gaat.

Relaties, gezin, opvoeding

Ook een gezin is een vorm van organisatie. Wat is in jouw gezin de cultuur? Wat zijn jullie waarden? Welke normen hebben jullie bepaald n.a.v. de waarden? En hoe hebben jullie die praktisch gemaakt? Of heb je er misschien nooit zo bij stilgestaan? Je hebt goed functionerende relaties en ineens sta je midden in een situatie of levensfase vol verwarring en … hoe behoud je het goede? Hoe kom je hier samen doorheen en sterker uit dan tevoren? Dit is een terrein waarop niet persé wetenschap maar ervaringsdeskundigheid van 35 jaar huwelijk, het opvoeden van 4 kinderen in ons gezin en ervaring uit het werkveld van toegevoegde waarde is. Mensen van vlees en bloed, de maatschappij er omheen en met alle emoties die erbij horen.

Conflicthantering

Jezelf bewust worden van jouw eerste reacties in belangrijke situaties. Ontdekken welke nieuwe reacties je ook kunt oefenen en toepassen om tot goede oplossingen te komen.

Veranderingen

Verandering in gedrag, per persoon en in organisaties, is mogelijk!

Weerbaarheid

Leren voor jezelf op te komen. Moet je wat mondiger worden of jezelf juist wat meer onder controle krijgen?

Organisatie cultuur

Opgeschreven waarden en normen begrijpbaar maken door een passende methode, zodat ermee gewerkt kan worden en het zichtbaar wordt in ieders gedrag en conflicthantering.

Dit Is Een Kleine Greep Uit Veel Voorbeelden, bedoeld om de stap te nemen een vraag of wens voor te leggen en jezelf een gesprek te gunnen. Opluchting of herkenning in 1 gesprek blijkt regelmatig al genoeg te zijn om het helder te krijgen en de schouders er zelf weer onder te zetten. Doen zich andere inzichten voor, of zijn er concrete wensen om tot een bepaald doel te komen dan overwegen we wat een vervolg zou kunnen zijn.
Sluit Menu