Persbericht HollandSchermen in de Ijmond

De schermsport keert terug in Heemskerk

Dezer dagen starten de eerste trainingen voor schermers uit de IJmond onder de vlag van HollandSchermen. Dertien jaren zijn door TETH wekelijkse schermtrainingen aangeboden door schermtrainster, psycholoog en theatermaker Birgitta Perton. Elf jaren in Heemskerk en twee jaar in Beverwijk.

Na het plotselinge verlies van de sportaccommodatie in Beverwijk worden de schermers weer warm onthaald in Sportcentrum Heemskerk, waar TETH voorheen gevestigd was. Eigenaar van het sportcentrum, Fred Commissaris, was direct enthousiast en biedt de schermers opnieuw een mooie gelegenheid bij de squash in het sportcentrum. TETH bestaat tweeëntwintig jaren en gaat voort met al haar creatieve projecten op het gebied van acteren en psychologie.

Birgitta Perton heeft schermvereniging HollandSchermen gevraagd om de wekelijkse schermlessen voort te zetten in haar plaats. In de afgelopen jaren hebben TETH en HollandSchermen regelmatig samengewerkt bij trainingen en evenementen en de overgang voelt voor alle partijen goed. “Ik ben verheugd om hier in Heemskerk te gaan starten.” Aldus hoofdtrainer van HollandSchermen maître Jeroen Divendal die kort de band tussen Perton en hemzelf uitlegt.

“Ik ben als schermer in 1981 gestart in Haarlem bij dezelfde club als Birgitta, KSV De Valkeniers. Maître Van der Valk was onze leraar. En ook de broer van Birgitta, Rorik Janssen, gaf mij les. Zo zijn we verbonden geweest zonder het te weten, tot 13 jaar geleden toen Birgitta begon met schermlessen geven in Heemskerk. Nu neem ik het van haar over.

Sinds 1999 geef ik les in Alkmaar. HollandSchermen is nu een regionale schermvereniging in Noord-Holland-West. Alkmaar is de hoofdlocatie en er is een dependance in Heemstede en daar komt nu Heemskerk dus bij. Als schermer en leraar heb ik veel gereisd en heb mij met name in Italië laten inspireren. Ik gebruik echter kennis van allerlei schermscholen en de bewegingswetenschap. De kerntaak van HollandSchermen is talenontwikkeling van jeugd. Af en toe zijn er aardige resultaten. Zo hebben we nu 2 maal een bronzen medaille gewonnen op een EK cadetten (O17). En natuurlijk geven we lessen aan recreatieve leden van alle leeftijden, schoolschermen en ook rolstoelschermen.”

In Sportcentrum Heemskerk, Kerkweg 221 in Heemskerk, zijn schermlessen voor alle leeftijden. Jeugd vanaf 13 jaar en volwassenen kunnen terecht op maandag van 20:00 tot 21:30 uur. Jeugd van 6 t/m 12 jaar kan schermen op donderdag van 16:00 tot 17:30 uur. Beginners kunnen een gratis proefles doen en/of een beginnerscursus. Voor meer informatie, neem contact op met Jeroen Divendal via 06-51783516 of kijk op www.hollandschermen.nl.